Tloustne se po pivu? Německé pivovary začnou na etiketách uvádět množství kalorií
Němečtí výrobci piva se rozhodli rázně odpovědět na letitou otázku, zda je pivo příčinou tloustnutí či nikoliv. Na etiketách totiž začnou dobrovolně uvádět kalorickou hodnotu. Stejné opatření bude ale zřejmě už brzy zavedeno v celé Evropské unii.
Alkohol měl totiž dosud paradoxně pro mnohé nepochopitelnou výjimku z evropské legislativy. Ačkoliv třeba u běžných potravin, jakými jsou třeba mléko, cukrovinky nebo pečivo, ale i u limonád a dokonce i u nealkoholického piva musí výrobce už dnes uvádět množství kalorií. U nápojů, které obsahují více než 1,2 % alkoholu však tato povinnost neplatí. „Alkoholová branže měla do této chvíle zřejmě dobrý lobbing, když dosáhla výjimky,“ uvedl například Armin Valet, předseda hamburské Centrály na ochranu spotřebitele.
Výjimka je ale zřejmě u konce. Němečtí pivovarníci budou na etiketách svých lahví a plechovek uvádět energetickou hodnotu. Chtějí tak údajně s předstihem zavést něco, k čemu by byli dříve či později nakonec donuceni Evropskou unií. Evropská komise už pivovarnický průmysl k tomuto kroku oficiálně vyzvala, ovšem zatím na bázi dobrovolnosti.
„Německé pivovarnictví v rámci jakési předběžné poslušnosti tuto povinnost splní. Kalorie na etiketách budou mít všechny velké pivovary v Německu,“ řekl Holger Eichele, obchodní ředitel Německého svazu pivovarů. To, co vypadá jako snaha vyhovět „Bruselu“, má ale podle odborníků zřejmě i jiné důvody než německou „poslušnost“. Němečtí pivovarníci si totiž všimli, že údaje o energetické hodnotě si na pivních etiketách přejí i zákazníci.
Podle nedávno průzkumu veřejného mínění, zadaného právě svazem pivovarů, by informace o množství kalorií u piva přivítalo 52 % zákazníků, pouze jednu třetinu tento údaj nezajímá. Fakt, že si lidé budou moci přečíst, jak „tučné“ je právě jejich pivo, může mít ale pro pivovary i pozitivní marketingový vliv.
Mezi konzumenty totiž někdy převládá názor, že právě pivo kvůli své vysoké kalorické hodnotě přispívá ze všech alkoholických nápojů nejvíce k tloustnutí. Další nedávný průzkum v Německu prokázal, že celkem 42 % respondentů vysoce nadhodnocuje kalorickou hodnotu piva, tedy domnívá se, že pivo obsahuje mnohem vyšší množství kalorií než ve skutečnosti. 31 % na otázku kalorické hodnoty vůbec nedokázalo odpovědět, pouze 19 % pak odpovědělo správně.
Oficiální údaje o skutečných kalorických hodnotách, které už brzy najdou zákazníci na etiketách, však svědčí o tom, že pivo určitě není kaloričtější než třeba víno, natož takzvaný tvrdý alkohol. Sto gramů klasického dvanáctistupňového ležáku obsahuje zhruba 40 kilokalorií. To znamená, že půllitr tohoto piva má obsah 200 kcal.
Polosladké červené víno s 13 % alkoholu naproti tomu obsahuje na 100 miligramů kolem 82 kilokalorií, tedy dvakrát tolik než pivo. Ještě mnohem vyšší kalorickou hodnotu mají destiláty. Například energetická hodnota rumu je 235 kcal na 100 miligramů.
Pivo tak rozhodně není nejkaloričtější alkoholický nápoj. „To je dlouholetý mýtus, který se nezakládá na pravdě. A vychází z toho, že látky, obsažené pivu, podporují trávení a tedy i chuť k jídlu,“ řekl INFO.CZ bývalý ředitel pivovaru Budějovický Budvar a známý pivovarnický odborník Jiří Boček. Samo o sobě ale pivo není určitě větší příčinou tloustnutí než jiné alkoholické nápoje. Pokud člověk vypije půl litru vína, dostane do sebe takřka dvojnásobek kalorií, než kdyby vypil jeden půllitrový pohár dvanáctistupňového piva.
Možná právě z toho důvodu se zatím němečtí vinařští producenti stavějí k možnému povinnému informování zákazníků o kalorických hodnotách mnohem opatrněji než pivovarníci. Pokud k tomu nebudou nakonec donuceni EU, na lahvích s vínem množství kalorií zatím uvádět nebudou. Údajně nevidí žádnou potřebu. „Víno je potěšení. Lidé ve Francii se nezajímají o to, zda se z vína tloustne. Vychutnávají si ho,“ tvrdí mluvčí Německého svazu vinařů Michael Bock.
Zdroj: https://www.info.cz/ | Autor: Marek Kerles