Karpíšek a spol. vyvinuli unikátní výčep za 1,5 milionu. A teď s ním chtějí do světa
Má krásný minimalistický design od studia Olgoj Chorchoj, celý je z nerezu, všechny trubky v něm jsou do posledního milimetru chlazené, za hodinu se na něm dá vyčepovat 200 piv ve špičkové kvalitě, vyšel na 1,5 milionu korun a ve své hospodě ho teď můžete mít i vy…
Úspěšná gastronomická skupina Ambiente Tomáše Karpíška, do které patří 26 podniků včetně sítě hospod Lokál nebo michelinské restaurace La Degustation Bohême Bourgeoise, se pouští do nového byznysu – prodeje unikátních výčepů, které vyvinula a se kterými chce prorazit i ve světě.
„Věříme, že české pivo má potenciál i mimo Česko, což jsme si už před lety ověřili v naší Hospodě v New Yorku. A tohle je cesta, jak dostat českou pivní kulturu do světa,“ ukazuje Karpíšek pyšně na nerezové monstrum, které dnes poprvé představil v pražském Lokálu v Dlouhé ulici.
Abyste tomu dobře rozuměli, zakladatel Ambiente je pivem posedlý. Respektive jeho kvalitou, kvůli které koneckonců před 10 lety vymyslel i Lokály. Karpíška totiž štvalo, že Plzeňský Prazdroj chutná úplně jinak v pivovaru a úplně jinak ve většině hospod. A chtěl tomu přijít na kloub.
„V Lokálech v podstatě poslední roky neřešíme nic jiného než jak pivo posunout ještě dál. V celém procesu je totiž spousta slabých míst, která musíte vychytat, je za tím strašně práce. A tohle je výsledek,“ říká mistr výčepní všech Lokálů a spoluautor výčepu Lukáš Svoboda.
Pravdou je, že pivo v Karpíškových Lokálech chutná objektivně jinak. Lépe. Podle Karpíška jsou klíčové dvě věci. Zaprvé čistá sklenice, která je vychlazená a mokrá. „Sebemenší prach, který tam zůstane, pak způsobuje v pivu bublinky, které sice mají režiséři v reklamách rádi, ale jinak je to špatně,“ říká.
Druhou podstatnou věcí je nízká teplota a správné vychlazení. „Normálně stojí pivo v hospodě v sudech v teple a pak se při čepování prudce zchlazuje. To mu samozřejmě také nedělá dobře, takže se snažíme, aby pivo u nás neprocházelo žádnými teplotními výkyvy,“ popisuje Karpíšek.
Zatímco samotný pivovar doporučuje svůj slavný ležák čepovat v teplotě 5–7 stupňů, což by mělo zaručit jeho nejlepší chuťové vlastnosti, v Karpíškových Lokálech ho chladí ke třem stupňům, aby se na požadovanou teplotu dostalo po pár minutách a vy ho pak nedopíjeli příliš teplé.
Tohle všechno už Karpíšek a spol. uměli. Chyběla ale ještě jedna věc. Vymyslet výčep, ke kterému nebudou pivní tanky připojené odněkud z vedlejší místnosti, kompletně všechny rozvody budou chlazené a jeho součástí bude i sanitární systém, takže celý výčep bude jednoduchý na údržbu.
Pro Karpíška to bylo něco jako svatý grál, vrchol jeho snažení o to, jak načepovat pivo, které se bude blížit dokonalosti a nic už na něm nepůjde zlepšit. A také šance, jak jednoduše přenést způsob, jakým o pivo pečují v jeho Lokálech, kamkoli, kam se tenhle výčep vejde.
Proto oslovil designéra Michala Froňka ze studia Olgoj Chorchoj a společně se Svobodou a Pavlem Kuncem, který se v Ambiente stará o gastrotechnologie, vymysleli výčep, jenž přesně tohle splňuje. Nechali si ho patentovat a postupně by ho chtěli zavést do všech Lokálů.
„Při promýšlení návrhu jsme se inspirovali tím, jak historicky vypadaly klasické výčepy, a propojili jsme to s moderním čistým designem a nejnovějšími technologiemi. Deska starých výčepů byla velmi často z kamene a to jsme se rozhodli zachovat,“ vypráví Froněk.
Na vrchu výčepu proto téměř doslova levituje 300 kilogramů těžká deska z křemence, který příjemně narušuje sterilnost okolního nerezu. Pod tím jsou dva 500litrové tanky na pivo, které ale mohou mít libovolnou velikost, protože pro menší hospody nebude dávat taková kapacita smysl.
Přesná cena, za kterou bude Ambiente své výčepy dodávat, ještě nebyla stanovena, ale Karpíšek ji odhaduje někde mezi jedním a dvěma miliony. Nejprve by se měly objevit i v ostatních Lokálech, Karpíšek ale uvažuje i o úplně novém formátu hospod, které budou postaveny na tomto výčepu.
„Prodáme to klidně i konkurenci. Pro obyčejnou malou hospodu to asi bude příliš drahé a lepší restaurace, pro které to dává vzhledem k ceně smysl nejvíc, zase nejsou přímou konkurencí Lokálů,“ říká Karpíšek s tím, že hlavní cíl je dostat výčep do zahraničí. „Dovedu si představit, že takový výčep může stát klidně v Londýně na nádraží,“ dodává úspěšný restauratér.
Zdroj: https://www.forbes.cz/ | Autor: Pavel Kalouš | Foto: Honza Zima