Celé dva roky trvalo, než byli „vetřelce“ ochotni přijmout mniši z nejnepřístupnějšího belgického pivovaru Westvleteren, jehož pivo je podle mnohých vůbec nejlepší na světě. Především ve valonské části Belgie mluví navíc mniši pouze francouzsky, a nezřídka tak narážel na problém s komunikací. Nemusí to však být pravidlo. Třeba dáma, která Maiera provázela pivovarem Westmalle, se totiž ukázala být dcerou českých emigrantů.
Skutečnost, že mniši nestojí o příliš pozornosti ani maximalizaci zisků, stejně jako mystično obklopující celou výrobu však zájem pivařů ještě stupňuje. Trapistická piva představují poptávaný artikl a v posledních letech zažívají ve světě malý boom. Nepředbíhejme však.
Ora et labora
Trapistických pivovarů funguje v současnosti ve světě dvanáct, polovina z toho v Belgii, dva v Nizozemsku a po jednom v Itálii, Rakousku, Velké Británii a USA. Jejich produkty jsou rozpoznatelné podle šestihranného hnědého loga Authentic Trappist Product na etiketě, i když třeba zmíněný Westvleteren žádné etikety nemá. Značku uděluje i kontroluje Mezinárodní trapistická asociace (ITA) se sídlem v Belgii. Trapistický klášter sice funguje i v Česku, pivo se tam však bohužel nevaří.
Podmínky pro udělení značky jsou v zásadě tři, a byť znějí poměrně jednoduše, jejich splnění už zdaleka tak jednoduché není. Pivo se musí vařit přímo v klášteře, na výrobu musejí dohlížet mniši a zisk z prodeje musí být využit na chod kláštera a dobročinné účely. Podle Maiera se však na výrobě často podílejí civilní zaměstnanci i sládci. „Na mnichy jsem zase až tak moc nenarazil,“ říká.
Ačkoliv se dál vařilo přímo v klášteře, pivovar na dlouhých šest let přišel o cenné logo Authentic Trappist Product. Zpět se ho podařilo získat až po složitých jednáních a poté, co se mniši z pohledu ITA opět dostatečně zapojili do denního provozu a pivovar přestal být „příliš komerční“.
Na tomto místě je potřeba zmínit, že některá piva představují trapistický originál jen napůl. Například ve francouzském klášteře Mont des Cats se pivo nevaří, pod touto značkou ho však vyrábí belgický trapistický pivovar Chimay. Lahve Mont des Cats tak mohou být na etiketě označeny jako trapistické, chybí jim však šestihranná značka.
Jinak však trapistické pivo nepředstavuje žádný definovaný pivní styl. Jelikož je řád nejvíce spojen s Francií a Belgií, často se jedná o belgický klášterní ale s obsahem alkoholu kolem osmi až desíti procent, který se vaří ve většině klášterů. Někde však čile experimentují. Třeba v rakouském klášteře Stift Engelszell přidávají do piva med (vedle piva jsou rakouští mniši proslulí i výrobou likérů), pivovar Spencer z amerického státu Massachusetts má zase v portfolii vedle grapefruitové IPA či tmavého Stoutu i klasický ležák. „Ten mi ale moc nechutnal,“ hodnotí kriticky degustátor Maier.
O to více si cení fotografie mnicha, který mu ve Státech pivo čepoval. Liberální Američané neměli s fotografováním problém, jinde však na takovou otevřenost nenarazil. S úplným zákazem focení se pak setkal v pivovaru Tre Fontane na okraji Říma. „Tam mě trochu naštvali. Někdo sbírá selfie s celebritami, já zase sbírám fotky s varnami trapistických pivovarů. V ltálii mě ale nenechali nic vyfotit,“ popisuje Maier pravidla, která mohou být v jednotlivých klášterech až příliš přísná.
Navzdory nevoli vůči některým technologiím jsou mniši vůči hostům vstřícní, zvlášť když vedle piva vyjádří zájem i o vnitřní chod kláštera. „Každý z nich má většinou i dům pro hosty, kde se dá strávit několik dní a očekává se, že návštěvník s mnichy bude sdílet i jejich klášterní život. Člověk, který se nezajímá o jejich životní styl, je hrozně ochuzený,“ vysvětluje Maier.
Nejlepší pivo světa
Samotnou kapitolou je však belgický pivovar Westvleteren. Tamní tmavý Westvleteren 12 má na webu hodnoticím piva RateBeer.com druhé nejvyšší hodnocení, a dlouhá léta žebříčku dokonce vévodil. Podle mnohých názorů jde tak o vůbec nejlepší pivo na světě, a to navzdory tomu (nebo právě proto), že se mniši absolutně nezabývají marketingem ani distribucí.
Pivo je možné nakoupit pouze po předchozí telefonické rezervaci přímo u brány kláštera. Objednávka je omezená na dvě bedny po 24 lahvích, znovu je možné přijet zase až za 60 dnů. Webová stránka Westvleteren však rovnou upozorňuje, že na linku není často možné se vůbec dovolat, a zájemce tedy bude potřebovat hodně „trpělivosti i štěstí“. Podle serveru Bussiness Insider se snaží s klášterem spojit až 85 tisíc pivařů za hodinu.
Samotné mnichy přitom vysoká poptávka příliš netěší. Navzdory nebývalému zájmu odmítli jakkoliv zvedat produkci. Šéf RateBeer.com Joe Tucker vzpomínal na velmi nepříjemný telefonát přímo z kláštera. „Nejsme pivovarníci, jsme mniši. Pivo vaříme proto, abychom mnichy mohli být,“uvedl klášter v prohlášení na svých stránkách.
O to cennější pak tamní pivo je. Když se letos na jaře v regálech nizozemského supermarketu Jan Linders objevilo několik lahví za necelých deset eur za kus, stáli na ně zákazníci fronty a všechny zmizely během několika hodin. To však rozlítilo mnichy a řetězci hrozili právními kroky, ovšem nejen proto, že si sami účtují ani ne dvě eura za lahev. Při nákupu piva je totiž nutné se zavázat, že je určeno pouze ke vlastní spotřebě a ne dalšímu prodeji.