Pivovary netrpělivě vyhlíží otevření hospod, některým klesly tržby až o devadesát procent
Malé a střední pivovary na jihu Moravy doufají v ohlášený přesun České republiky na stupeň tři protiepidemického systému (PES). Tržby všech pivovarů se propadly, u některých firem až na pouhých deset procent obvyklého objemu piva prodaného v tomto období.
„Od začátku týdne u nás konečně zavládl mírný optimismus, po měsíci jsme znovu zapli varnu, kotel topí a pivo se vaří. Vyprodali jsme většinu piva, které jsme měli od září. Znovu máme všichni úsměv na tváři a doufáme ve třetí stupeň,” poznamenal obchodní ředitel Slavkovského pivovaru Zdeněk Vlček. V posledních dnech se podle něj tržby zvýšily asi na 20 procent, ale dosud se držely spíš jen na deseti procentech.
Jako by lidé prostě zalezli a o nic neměli zájem
Podobný pokles zaznamenal i v malém pivovaru Křikloun v Hodoníně. Přestože stejně jako při první vlně pandemie nabízí prodej piva z pivovarského okénka, tento způsob prodeje zdaleka není tak populární jako na jaře. „Podobnou situaci mi popisují i pivotéky, do kterých dodáváme. Jako by lidé prostě zalezli a o nic neměli zájem,” poznamenal majitel pivovaru Karel Zykmund.
Brněnský pivovar Moravia využívá hlavně vlastní internetový obchod, s prodeji pomohla i dohoda s řetězcem čerpacích stanic. „Že bychom začali ve velkém vařit zásoby, to raději nezačínáme. Zatím ještě spotřebováváme zásoby, které jsme uvařili dřív. Z naší zkušenosti je lepší mít nedostatek piva než jeho přebytek. Dosud se nám to vyplácelo, nemuseli jsme nic vylévat,” poznamenal vrchní sládek pivovaru Jan Grmela. Pomohlo i stáčení piva do plechovek, které zatím pivovar Moravia nenabízel.
Pivovar zatím propouštět nemusel, naopak kvůli novým odbytovým kanálům a stáčení do malých spotřebitelských obalů bylo potřeba lidi nabrat.
Starobrno citelnou ztrátu nezaznamenalo
Díky maloobchodnímu prodeji se podařilo udržet výrobu na 50 procentech brněnskému pivovaru Hauskrecht. „Podobně jako na jaře i tentokrát registrujeme zvýšený zájem o prodej z našeho pivovarského okénka – tedy z našeho Brewhouse Shopu. Zároveň vzrostl prodej v maloobchodě, do kterého dodáváme celoročně,” uvedl jeho majitel a hlavní sládek Petr Hauskrecht.
Naopak pouze mírné snížení objemu prodaného piva uvádí ředitel pivovaru Starobrno Karel Honegr. „Pokud budeme mluvit o objemech, tak celkově se pandemie projevuje mírným poklesem. Dramatický pokles sudů a cisternového piva je ale částečně kompenzován nárůstem objemů ve skleněných lahvích a PET,” řekl ČTK.
Zdroj: https://brnenska.drbna.cz/ | Autor: ČTK