VYVALTE SUDY. ALE KAM? PIVOVARY OPĚT ŘEŠÍ EXISTENČNÍ POTÍŽE
Pivovarníci všech velikostí opět spoléhají hlavně na své fankluby.
Na začátku května, když redakce týdeníku Euro chystala vydání speciálu Top české pivo, jsme do jeho editorialu napsali: „Ještě zásadnější než to, jak craft zvládl letošní jaro, však bude zbytek roku“. Samozřejmě jsme tehdy vůbec netušili, jak se zachová česká vláda na podzim a že opět, navzdory mnoha slibům, téměř zastaví hospodský život.
Ale situace se opakuje a pivovary – především ty restaurační – řeší existenční potíže. A s nimi samozřejmě i hospodští, kteří sice ještě jarní facku díky úsporám zvládli, ovšem nyní už se vesměs ocitají na dně.
Že to nejsou jen české obavy, dokazuje čerstvé dění uvnitř legendární značky Mikkeller. Ta ze svého dánského rodiště během uplynulých čtrnácti roků vytvořila globální síť několika minipivovarů po celém světě. Minulé pondělí oznámila, že kvůli nedostatku zákazníků po dvou a půl letech uzavírá svou newyorskou pobočku Mikkeller Brewing NYC.
V Česku ještě žádný zásadní podnik konec neohlásil – výjimkou je plzeňská Beer Factory sládka a stavitele pivovarů Josefa Krýsla, který sice pokračuje s výrobou piva, ale podnikovou restauraci musel zavřít -, ovšem s každým dalším dnem přituhuje.
Autobus, dodávka i e-shop
A tak pivovarští chtě nechtě opět naplno rozjeli své rychle naprogramované e-shopy na jednotné platformě, ti hbitější rovnou obnovili i rozvozy sudů, láhví a plechovek přímo ke dveřím zákazníků. Třeba Pivovar Kamenice nad Lipou pojal hned od startu distribuci ve velkém stylu, jeho dodávky budou z Vysočiny vyjíždět od úterý do pátku.
Pijáci ze všech částí republiky tak opět mají jedinečnou šanci ochutnat pivo i z těch nejvzdálenějších koutů země. Pohraniční Pivovar Neratov se třeba v posledním říjnovém týdnu zavážel pražské konzumenty. Lounský Rodinný pivovar Zichovec zase nastartoval svůj nízkopodlažní Píííívobus a dojel s ním až k Třebízi na výpadovce R7 z Prahy do Chomutova. Tam si člověk může od čtvrtka do neděle vybrat z kompletního sortimentu známé a ceněné značky.
Pro náročnější pivaře je dobrou zprávou, že i kvůli jarnímu lockdownu se zintenzivnila spolupráce mezi čerstvě pět let starou plzeňskou značkou Raven a mikulovským samorostem Wild Creatures, za nímž stojí expertka na spontánní kvašení Jitka Ilčíková.
Jihomoravský podnik zaměřený dříve na zahraniční trhy se rozhodl obsadit pozice i v Česku a nově tak se svými vzácnými speciály uleželými v sudech po víně činí přes e-shop Ravenu.
Zatímco tedy pivovary opět oprášily jarní cesty k zákazníkům, zásadní potíž mají kvůli zavřeným dveřím restauratéři a výčepní. Proto je možné, že letošní rok prohloubí a zdůrazní trend, který za pár let může zničit řadu barů – tedy pokles prodeje točeného piva na úkor láhvového.
Zdroj: https://www.euro.cz/ | Autor: ONDŘEJ STRATILÍK