Tisíce hektolitrů piva v kanálu. „Hospod, co zvažují konec, jsou stovky,“ říká šéf Staropramenu
Ostřejší start na místě generálního ředitele Pivovarů Staropramen si Zdenek Havlena vybrat nemohl. Do nové funkce nastoupil letos v únoru, krátce poté vypukla koronavirová krize, která narušila celou ekonomiku, obzvláště pak obor gastronomie, a tak i výrobu a prodej piva.
„De facto ze dne na den se nám zastavil jeden prodejní kanál. Hospody přestaly odebírat, prodávaly jen zásoby takzvaně přes okénko. Mírně se nám navýšil prodej baleného piva v obchodech a supermarketech. Po vyhlášení pandemie se lidé v mírné panice předzásobovali, a to i pivem,“ říká Zdeněk Havlena v rozhovoru pro HlídacíPes.org a ekonomický pořad Řečí peněz Českého rozhlasu Plus.
Nebojíte se toho, že se vlivem krize změní zvyky konzumentů, respektive, že se potvrdí a prohloubí trend poklesu prodeje čepovaného piva?
Tohle riziko existuje. Bude záležet na tom, jak se hospody a restaurace s tou situací vypořádají. Je tu reálné riziko, že některé z nich uzavřou svou provoz, tím se i omezí nabídka a lidé si zvyknou trávit více času doma a konzumovat pivo mimo restaurace a hospody. Na druhé straně, já jsem optimista – české pivo a hospoda je součást naší kultury a našich tradic, takže se neobávám, že by pandemie nějak zásadně změnila chování spotřebitelů. Myslím, že se spotřebitelé do hospod na dobré pivo a dobré jídlo zase vrátí.
Říká se, že krizi nepřežije třetina hospod. Máte už i informace o tom, že někteří vaši odběratelé třeba už ani neotevřou?
Situaci průběžně monitorujeme a víme o ohrožených hospodách, které zvažují, že skončí. Díky svým obchodním zástupcům víme, že jde o stovky provozoven. A víme i o desítkách těch, kteří už nebudou schopni znovu otevřít a už to de facto zabalili.
Opilé ryby ve Vltavě nebudou
Vláda ještě před krizí změnila DPH u točeného piva, ale poněkud zmatečně, každopádně u běžného točeného v hospodě by daň měla být snížena na 10 %. Pomůže to hospodám, co to ty tři měsíce vydržely?
Legislativa kolem toho je skutečně poměrně komplikovaná. I když rozdíl v DPH mezi konzumací na místě a odnesení s sebou tu byl vždycky. Teď se to dostalo na přetřes v souvislosti se snížením DPH na čepované pivo v hospodách na 10 %. Tohle opatření všichni vítáme, protože mělo pomoct restauracím a hospodám v těžké situaci, do které se často dostaly po zavedení několika regulatorních opatření jako zavedení EET, loterijní zákon a zákaz kouření. Předpokládáme, že ministerstvo financí to udělá tak, aby to nebylo příliš administrativně složité a pozitivní dopad to mít určitě bude.
Jak hodnotíte dopady projektu Zachraň hospodu, iniciativy spuštěné pod záštitou Českého svazu pivovarů a sladoven?
Mě na tom potěšilo, že jsme se dokázali pod záštitou pivovarského svazu poměrně rychle dohodnout a také to mediálně zpropagovat. Jsme s tím spokojeni, je tam teď zaregistrováno asi 2500 hospod a restaurací, což generuje nějaké finanční prostředky, které pomohou provozovatelům překlenout to nejhorší období.
Je pravda, že restauracím, do nichž dodáváte, jejich „prošlé“ pivo vyměníte za nové?
Našim zákazníkům, kteří nestihli prodat zásoby, vyměníme tohle staré pivo za čerstvé a náklady plně uhradí pivovar. Kromě toho jsme už od nuceného uzavření provozoven kvůli koronaviru hospodám pomáhali s poradenstvím, s navigací mezi vládními nařízeními, pomáhali jsme jim s konzervací výčepních zařízení, dodávali jsem jim zdarma kelímky a prázdné PET lahve, aby mohly prodávat pivo aspoň formou okénkového prodeje.
Víte, kolik vašeho piva se prodalo takto přes okno?
To relativně hezké počasí posledních týdnů pomohlo tyto odprodeje zvýšit. Pořád to ale byly spíše jednotky procent, odhaduji, že tudy proteklo tak 5 – 10 % normálních prodejů. Ale pomohlo to vyprodat zásoby nejen piva, ale i jídla a vygenerovalo to aspoň krátkodobě nějaké prostředky na přežití, ale na celkovou ekonomiku podniků to nemělo velký dopad.
Nespotřebované či prošlé pivo zbylo vám i hospodám. Už jste začali s likvidací těchto zásob?
Naštěstí se i díky zmíněnému okénkovému prodeji množství piva, jemuž prošla trvanlivost, snížilo. Pořád jde ale o tisíce hektolitrů piva, které budeme stahovat, a tento proces už začal. Likvidace bude následovat v dalších týdnech. Přesnější množství budeme vědět zhruba do konce května.
Jen tak do kanálu se ale to pivo vylít nesmí – jak se likviduje?
Velmi zjednodušeně řečeno: to pivo vylijeme do naší interní kanalizační sítě, kde se naředí s dalšími odpadními vodami a pak se zneutralizuje tak, aby mohlo být vypuštěno do kanalizační sítě.
To, že by pak ve Vltavě plavaly opilé ryby, to nehrozí…
To určitě ne. To naředění je natolik zásadní, že pro kvalitu odpadní vody je to dostatečné.
Plus to vše musí probíhat i pod dohledem úředníků celní správy.
Ano, a tady bych rád zmínil, že jsem rád, že se velmi rychle podařilo přijmout novelu daňového zákona, která umožnila neodvádět spotřební daň z piva, které se nemohlo prodat. Protože platit spotřební daň z něčeho, co se nemohlo spotřebovat, by bylo skutečně bizarní. Tuhle masivní likvidaci ale musíme samozřejmě důkladně zdokumentovat a bude to v koordinaci s celní správou.
Čekám stamilionové ztráty
Zmínili jsme vodu, velké téma je sucho. Vykazujete poměr 3,5 litru vody na výrobu jednoho litru piva. Dá se to ještě snižovat?
Snižovat se to dá, i když to vyžaduje značné investice. Když jsme ty programy před 10 – 15 lety zaváděli, byla spotřeba nad 4,5 litru. Teď jsme o litr níže. Myslím, že by to mělo jít až k hranici tří litrů; další snižování už bude náročnější. Chceme se ale k vodě chovat odpovědně a snažit se o to rozhodně budeme.
Jaké očekáváte letos s ohledem na koronakrizi vyčíslení ztrát pro pivovar?
Roli hraje fakt, že se nám skoro na tři měsíce zavřel celý jeden prodejní kanál, který pro nás představuje asi 40 % podílu na prodaném pivu. V tom je Česká republika také unikátní, ten podíl prodaný v restauracích je skutečně veliký. Máme státy, kde to je patnáct nebo dvacet procent. S ohledem na ziskovost tedy čekám, že to budou letos stamilionové ztráty.
Na trhu se šušká o tom, že středoevropská část skupiny, tedy i Staropramen, by mohla být na prodej… Vy i mateřská forma jste to opakovaně dementovali. Skutečně to nemá žádný pravdivý základ?
Tyhle spekulace se na trhu objevují pravidelně. Skoro bych řekl, že každý půlrok. My máme potvrzeno od nejvyššího vedení, že se to nezakládá na pravdě, že pivovary v regionu nejsou na prodej. Takže se tím nezabývám a věnuji se řešení současné situace.
Tomu rozumím, nicméně podobné transakce se nevytrubují dopředu a když si vzpomeneme, jaký byl před pár lety zájem o středoevropské pivovary skupiny AB InBev, kam patřila zejména skupina Plzeňský Prazdroj, tak by to smysl dávalo…
Pivovary Staropramen za posledních dvacet let změnily majitele třikrát. Do budoucnosti nevidíme, tyto transakce se na trhu dějí a my je budeme řešit, až budou relevantní. V tuto chvíli relevantní nejsou.
Neotvírá se tedy naopak pro vás možnost přikoupit nějaký malý pivovar, které jsou populární, ale teď také mohou mít finanční problémy?
My se vždy zajímáme a budeme zajímat o jakékoli možnosti růstu na trhu. Ať se to týká piva či dalších nápojů. Naším primárním cílem je teď ale vrátit se do normálu, stabilizovat naši výrobu a prodeje. Vloni jsme jednu akvizici provedli, koupili jsme Pardubický pivovar, současná situace nám další plány poněkud narušila. Bavit se o nějakých dalších nákupech, to je teď předčasné.
Myslíte, že spotřebu piva v Česku zase nakopne léto?
Pivo je sezónní záležitost, v létě prodeje stoupají. Všichni doufáme, že nám po těch restrikcích a po návratu do normálu sezóna pomůže. Na druhé straně se pivovarníci obávají toho, co přijde pak s ohledem na ekonomickou stabilitu restaurací a hospod. Je možné, že problémy přijdou právě až po sezóně.
Zdroj: https://hlidacipes.org/ | Autor: Robert Břešťan | FOTO: Szkanderová Michaela