Baleného piva prodáváme víc a novinky taky budou, slibují pivovary

Velcí producenti piva letos na inovace nerezignovali. Snaží se pomáhat i svým hospodám.


Největší tuzemská pivovarnická skupina Plzeňský Prazdroj hlásí, že všechny její pivovary jsou v plném provozu, avšak na nastalou situaci firma musela zareagovat ve výrobě i v logistice. „Posílili jsme distribuci baleného piva v lahvích a plechovkách do obchodů a obchodních řetězců, o které je zvýšený zájem. Naopak prakticky ustaly dodávky sudového piva, dodávky tankového piva jsme přerušili úplně. I proto jsme dočasně pozastavili stáčení piva do sudů, stáčecí linky na lahve a plechovky naopak jedou naplno,“ uvedl pro Médiář Roman Trzaskalik, marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje.

„I když už to trvá několik týdnů, je to pro nás pořád vcelku nová situace a zkušenost. Naší hlavní prioritou je ochrana zdraví našich zaměstnanců a tomuto se podřizuje veškerý chod naší společnosti. V současnosti se nám daří firmu držet v provozu, to znamená, že vyrábíme a prodáváme pivo a další naše výrobky, i když prodejní kanál on-trade je utlumen na minimum,“ říká Denisa Mylbachrová z oddělení komunikace Pivovarů Staropramen. V praxi to znamená, že firma nestáčí pivo do sudů, naopak vyrábí víc baleného piva. „Momentálně se poptávka po něm zvýšila zhruba o 15 %,“ přibližuje Mylbachrová. Zároveň upozorňuje, že pivovarská skupina zaznamenala i pokles poptávky ze zahraničí.

I Budějovický Budvar hlásí, že provoz pivovaru běží naplno, pozastavena je jen stáčírna sudů. „Naše prodeje v obchodech za měsíc březen pravděpodobně splní náš referenční plán,“ uvedl pro Médiář ředitel státního pivovaru Petr Dvořák. Část prodejů se přitom podle něj přesouvá do baleného piva. „Zatím registrujeme zhruba 5% nárůst v prodejích oproti loňskému březnu.“ Podle Petra Dvořáka českobudějovický pivovar zároveň hledá cestu, jak pomoct i minipivovarům, na které současná situace doléhá hůře než na ty velké.

Podle dat agentury Nielsen se tržby za pivo v období krizových čtyř týdnů (od 24. února do 22. března) ve srovnání s minulým rokem zvýšily o 14 %. Avšak skok je daný především celkovým růstem poptávky po pivních mixech, hlavně v nealkoholických variantách. Jinými slovy výpadek prodeje z restaurací, na které dnes připadá zhruba čtyři z deseti prodaných piv v Česku, se nijak zásadně nepromítl do zvýšených prodejů v maloobchodu.

Snažíme se držet plánu

Plzeňský Prazdroj se v rámci možností zase snaží pomoci i hospodám a restauracím. „Provozovnám, které nepřerušily provoz, jsme se rozhodli dodat prázdné PET lahve pro pivo k odnosu,“ zmiňuje jednu z aktivit Trzaskalik.

Velké pivovary bez ohledu na současnou situaci ale zatím zásadně nemění plány na uvádění svých inovací. „S novinkami přicházíme postupně od začátku letošního roku. Tou největší v oblasti obalů byl konec výroby a distribuce piva Gambrinus a Radegast v PET lahvích. Současná situace s uzavřením hospod a větší poptávkou po baleném pivu na našem rozhodnutí nic nemění,“ potvrzuje Roman Trzaskalik z Prazdroje.

Co se týká samotných pivních novinek, Plzeňský Prazdroj letos v únoru uvedl na trh Birell ve verzi colového nápoje. Kromě Coly Birell zároveň přišly i další nové příchutě – Citronáda, Bezovka a Ledový čaj s broskví.

„V únoru a březnu jsme pak rozšířili distribuci loňské novinky Radegast Ratar, který byl od července minulého roku k dostání pouze ve skleněných vratných lahvích v Globusu a Coop Beskydy. Setkal se s velkým zájmem spotřebitelů, proto je nově v nabídce dalších řetězců a obchodů, například Makro, Albert, Tesco, Billa či Coop,“ vyjmenovává Roman Trzaskalik.

Kromě toho pivo Kozel Mistrův ležák dostalo nový design obalů a od března je k dostání také v plechovkách. „V druhé půlce dubna pak chystáme nové příchutě cideru Frisco,“ říká bez dalších podrobností.

Petr Dvořák za Budějovický Budvar avizuje, že pivovar plány na začátek letošní sezóny navzdory současné situaci neodložil: „Náš nový hořký ležák Budvar 33 zamíří nyní poprvé na regály obchodů jak v lahvích, tak v plechovkách. Stejně tak dál běží projekt změny designu etiket a obalů celého produktového portfolia Budvar, v obchodech se objeví během příštích týdnů.“

Pivovary Staropramen, dvojka trhu, jsou v dalším rozvoji a marketingových aktivitách přece jen opatrnější „V souvislosti s momentální situací i vzhledem k tomu, že nevíme, jak dlouho potrvá, jsme museli přehodnotit svůj marketingový plán, aktivity a priority. Například jsme museli pozměnit oblíbenou promoci na Braník. Zároveň se teď hodně zamýšlíme nad projekty, které by podpořily on-trade,“ říká Mylbachrová. I přes to však pivovar uvedl jednu plánovanou novinku, a to novou příchuť Staropramen Cool Malina a borůvka Nealko.

Kampaně virus nezastavil

Zatímco média hlásí zásadní výpadky v inzertních příjmech, Pilsner Urquell, klíčová značka Plzeňského Prazdroje, odstartovala 30. března nový televizní spot Zátopek. „Pilsner Urquell je dlouhodobým partnerem Českého olympijského týmu a nic na tom nemění ani posun olympiády o rok. Proto jsme se rozhodli lidem připomenout jednu ze sportovních národních ikon, která byla ve své době originálem a inspirací pro druhé, stejně jako je dodnes pro všechny pivovarníky Pilsner Urquell,“ popisuje myšlenku nového spotu Roman Trzaskalik. Mediaplán počítá s jeho nasazením až do srpna, přičemž televizní reklama je součástí rozsáhlejší kampaně stojící na digitální komunikaci a PR.

V půlce března, v okamžiku vyhlášení nouzového stavu, odstartovala i nová kampaň značky Starobrno. Cílem současné celostátní kampaně O dobré věci stojí za to se rozdělit je oslovit spotřebitele i mimo domovský jihomoravský region. Kampaň využívající vedle televize také onlinu a venkovních ploch je naplánována do léta.

V tutéž dobu také moravský pivovar, který je součástí nadnárodní skupiny Heineken, uvedl na trh řadu řemeslných piv – spodně kvašený ležák India Pale Lager (IPL), svrchně kvašený nefiltrovaný American Pale Ale (APA) a višňový Red.

Zachraň hospodu

Situace na celém trhu, tedy v kombinaci pivovary-hospody, ale opravdu není dobrá. I proto Český svaz pivovarů a sladoven ve spolupráci s pivovary a dalšími partnery startují iniciativu na podporu hospod a restaurací s názvem Zachraň hospodu. Na stejnojmenném webu se do projektu, který vznikal s agenturou Garp Integrated, mohou zapojit provozovny i jejich zákazníci. Prostřednictvím systému si lidé budou moci koupit poukaz, který pak v daném podniku uplatní poté, co přestanou platit aktuální opatření a hospody znovu otevřou.

Hraje se přitom o hodně. Sektor gastronomie a pohostinství včetně návazných provozů zaměstnával v Česku ještě začátkem roku víc než čtvrt milionu lidí a tržby v gastronomii loni dosáhly přes 150 miliard Kč. Podle aktuálních odhadů Asociace hotelů a restaurací klesnou celkové roční tržby o víc než 40 %, pokud se hospody a restaurace vrátí k běžnému provozu v červnu.

Prvními subjekty, které tuto iniciativu podporují, jsou právě velké tuzemské pivovary Plzeňský Prazdroj, Staropramen, Budějovický Budvar, ale také Bernard, Primátor, Starobrno a Svijany. Kromě pivovarů se do iniciativy zapojily Becherovka, Edenred, Kofola a Makro, přičemž aktivita je otevření i dalším firmám.

Zdroj: https://www.mediar.cz/ | Autor: Bohuslav Bohuněk | Foto: Budějovický Budvar

Nejlepší čas strávený se sklenkou piva je samozřejmě - české online casino

Strávit čas s přáteli hraním vzrušující hry!