Lahve, plechovky ani petky nás nespasí, volají malé i střední pivovary
Na malé a střední pivovary dopadá současná krizová situace víc než na ty velké.
I když prodeje v retailu v žádném případě nemůžou kompenzovat výpadek prodejů zavřených restaurací, přesto okamžik zavření hospod znamenal pro některé pivovary nárůst prodeje v maloobchodě. „V prvních dnech po uzavření restauračních provozů bylo naším hlavním úkolem využít veškeré volné kapacity po zastavení linky na stáčení piva do sudů na uspokojení krátkodobě vyšší poptávky po pivu v lahvích a plechovkách. V současné době se však už tempo zvolnilo, protože mírný nárůst prodeje lahvového a plechovkového piva zdaleka nepokrývá výpadek piva sudového,“ informoval Médiář Roman Havlík, ředitel Pivovaru Svijany. Jak dodává, skladba vyráběného piva nedoznala podstatných změn.
Tutéž zkušenost popisuje i Petr Dařílek, ředitel benešovského Pivovaru Ferdinand: „S ohledem na vyhlášený nouzový stav jsme v úplném začátku plánované stáčky řešili pouze lahvovým pivem. Samozřejmě je pro nás ztráta trhu restaurací a hospod zásadní, takže žádné opatření – úspory, restrikce, přesun do off-trade – je nemůže nahradit, jde jen o snížení ztrát. Máme nasmlouvané prodeje v segmentu off-trade, kde plníme dodávky podle potřeb jednotlivých řetězců. Ty ovšem zatím nesignalizují nějaký zásadní nárůst poptávky.“ Mírné zvýšení poptávky po lahvovém pivu hlásí třeba také českobudějovický pivovara Samson.
A stejně je to prakticky napříč celým trhem. „Co se týče samotné výroby, zcela logicky jsme omezili stáčení do sudů, pro které není nyní odbyt, a zaměřujeme se na obaly určené pro off-trade, tedy lahve a plechovky,“ potvrzuje Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr. Provoz pivovaru je s ohledem na prevenci a ochranu zaměstnanců omezen na nezbytně nutné činnosti a zaměstnanci, u kterých je to možné, pracují v tuto chvíli z domova.
V ještě vyhrocenější situaci se ocitl Pivovar Litovel. „Samozřejmě jsme uzavření hospod negativně pocítili. Náš pivovar však víc ovlivnilo zřízení karanténní oblasti pro Litovel a další okolní obce,“ konstatuje Lumír Hyneček, ředitel Pivovaru Litovel. Firma raději dočasně zcela přerušila provoz a teprve v pondělí 30. března opět zahájila distribuci piva přímo z pivovaru a následně postupně zahájila provoz stáčírny lahví. „V následujícím období plánujeme postupné spouštění výroby piva. Veškeré kroky k obnovení činnosti pivovaru jsou realizovány s využitím minimálního nutného počtu zaměstnanců,“ dodává Hyneček.
Hledají se alternativy
Pokud jde o prodejní kanály, například svijanský pivovar se snaží maximálně posílit e-shop a přišel s několika novými službami. Nově si v něm zákazníci mohou objednávat patnáctilitrové sudy, které externí dopravce dodává na jakoukoli adresu. „Zdarma a zatím do zhruba poloviny dubna jim k němu poskytneme i výčepní zařízení,“ poznamenává ředitel Havlík. Kromě toho pivovar letos hodlá uvést na trh své v pořadí už sedmnácté pivo – sudový Sváteční ležák, který se bude během různých svátků čepovat ve vybraných restauracích a hospodách, samozřejmě pokud to situace dovolí. „Různé sváteční ležáky se původně plánovaly na Velikonoce, Vánoce a červencové Slavnosti svijanského piva, ale bohužel přinejmenším v případě Velikonoc se premiéra musela kvůli epidemii odsunout,“ konstatuje Havlík.
„Pro České Budějovice chystáme rozvoz piva domů na základě telefonických nebo emailových objednávek, abychom lidem ušetřili cestu do obchodů,“ sdělil Médiáři Pivovar Samson
Podle Petra Dařílka se u hospod v podstatě zcela zastavil odbyt piva v padesátilitrových sudech, ale naopak se mírně zvedla poptávka po menších baleních po 15 nebo 30 litrech. Víc se zvedl pouze odbyt v PET lahvích. „V Praze nám už od roku 2012 funguje rozvážková služba Ferdadomu.cz, kde se nám teď kvůli koronaviru skokově zvýšil i prodej nefiltrovaného piva. V této době jednou týdně dovážíme benešovské pivo až na 100 pražských adres,“ přibližuje Petr Dařílek.
Radek Tulis z Pivovaru Bernard říká, že i když se některé restaurace snaží prodávat z okénka nebo svou nabídku rozvážet, prodej sudového piva se téměř zastavil. I on však potvrzuje, že se prodávají menší dvacetilitrové sudy, dobře jdou na odbyt i malé pětilitrové party soudky. Líp se nyní prodává i pivo v lahvích jak v prodejnách, tak v e-shopech a ve značkových prodejnách pivovaru.
A Tulis upozorňuje, že ztráty přicházejí i z jiných aktivit, než je samotný prodej piva – třeba z nasmlouvaných marketingových akcí. „Zatím stále připravujeme Bernard Fest na 19. a 20. červen, i když nevíme, zda se uskuteční,“ obává se Tulis. I proto už počítají s variantou, že by se letošní akce musela zrušit.
Novinky jsou, ale loni to bylo lepší
Pandemie koronaviru hatí mnoho naplánovaných aktivit. „Každoročně zařazujeme do nabídky několik limitovaných edicí speciálních piv, které míří téměř výhradně do sudů a do provozoven s čepovaným pivem. První letošní novinka Zubr Černý speciál 13 % se do prodeje měla dostat v polovině března, což se bohužel vzhledem k uzavření provozoven nestalo. Stále doufáme, že s touto novinkou budeme moct odstartovat letošní pivní sezonu, i když třeba s několikatýdenním zpožděním, než bylo původně plánováno,“ říká Tomáš Pluháček z pivovaru Zubr.
„Navzdory současné situaci uvádíme na trh i velikonoční balení nepasterovaného Svijanského Mázu 11 % v různých obalech,“ říká zase Roman Havlík. Tento speciál ve velikonočním designu pivovar připravuje každoročně a má různou podobu. „Vedle půllitrových plechovek jsou v maloobchodě v prodeji také lahve a dvoulitrové plechovky. Větší balení představuje multipack s osmi půllitrovými lahvemi Svijanského Mázu,“ dodává Havlík.
„Momentálně nikdo neví, kdy a v jakém režimu budou restaurace a hospody znovu otevřeny. Je ale pravdou, že konzumenti vítají občasné inovace a zpestření nabídky piva, proto jako každý rok v rámci našeho Kalendáře pivních speciálů máme v plánu nabídnout jim limitované edice netradičních piv, jako je například velikonoční zelený ležák Patrik, stále populárnější ale či svatomartinský tmavý speciál. Vše však bude záležet na tom, jak dlouho budou trvat obecná omezení přijatá vládou, respektive ministerstvy k zabránění šíření nákazy novým virem,“ hodnotí letošní situaci okolo pravidelných pivních inovací Lumír Hyneček z Litovle, „pokud to situace umožní, plánujeme v létě uvést na trh jednu ochucenou novinku. Pro vybrané restaurace pak ve druhé polovině roku připravujeme unikátní řešení obalu, které obohatí naši stávající obalovou řadu.“
Zmíněný Samson pak letos připravujeme pro domácí trh multipack s motivy výročí 225 let pivovaru.
Jiní ale volí zcela defenzivní strategii. „V této době se spíš snažíme na trhu udržet, prodat, co máme skladem a snižovat ztráty na minimum. Plánované marketingové aktivity jsme zatím pozastavili a čekáme, jak se celá situace bude dál vyvíjet,“ říká za benešovský Ferdinand Petr Dařílek. Klíčové podle něj bude, kdy se uvolní stávající restriktivní režim: „Po jeho ukončení očekáváme smršť novinek od ostatních pivovarů, takže bude spotřebitelský trh zcela zahlcen. Vedle toho se obáváme možné cenové války mezi pivovary ve snaze udržet výstav. Jaká bude reakce spotřebitelů tedy bude z našeho pohledu zásadní.“
Zdroj: https://www.mediar.cz/ | Autor: Bohuslav Bohuněk | Foto: Pivovar Bernard