Přerovskému pivovaru klesly tržby u sudového piva o 60 milionů
Koronavirová krize, která loni na několik měsíců uzavřela restaurace a pivnice, se podepsala na výrazném propadu tržeb přerovského pivovaru Zubr. U sudového piva zaznamenal pokles až o 60 milionů korun. Ztrátu tradičního výrobce nenahradil ani prodej baleného piva v maloobchodě.
„Na obor gastroslužeb, výrobce nápojů a piva dolehla krize asi nejcitelněji. Pivovarníci doplácejí na nepřehledné vyhlašování a následné rušení restrikcí a znemožnění podnikání. Stejně jako na jaře při uzavření restaurací klesl i v listopadu prodej čepovaného piva v podstatě na nulu. Současný stav není likvidační jen pro majitele restaurací, ale i my jako pivovar se nacházíme ve velmi složité situaci,“ hodnotí ředitel Zubru Tomáš Pluháček.
Na rozdíl od jiných oborů nemá podle něj pivovarnictví žádnou speciální podporu. „Jediný program, na který dosáhneme, je Antivirus B, a to je nedostatečné,“ soudí.
Jak se koronavirová opatření promítla do prodeje piva, dokládá i aktuální statistika Českého svazu pivovarů a sladoven. Celkový výstav sudového piva českých pivovarů klesl v listopadu roku 2020 oproti stejnému měsíci roku 2019 o více než 85 procent.
Propad se promítl i do souhrnných čísel – v listopadu 2020 byl výstav piva o 18 procent nižší než ve stejném období roku 2019. U prodeje piva v lahvích a plechovkách sice prodej vzrostl o 15 procent, situaci to ale nezachrání.
„Přistoupili jsme k razantním úsporným opatřením, abychom to zvládli a především si udrželi naše zaměstnance. Snažíme se být ve výrobě maximálně flexibilní, rozšiřovat obchodní síť, dojednávat nové spolupráce s řetězci a přicházet s novými prodejními kanály. Nejistota ohledně budoucí podoby vládních opatření a restrikcí je ale v podnikání ta nejhorší okolnost,“ vysvětluje ředitel pivovaru.
Složitá je situace i v jiných oblastech. Přerovský pivovar patří k největším podporovatelům sportovních klubů, společenských akcí i neziskových organizací v regionu.
„Ani ty nechceme nechat na holičkách. Bez adekvátní pomoci to ale bude jen velmi těžké,“ podotýká Tomáš Pluháček. Podle něj je nyní klíčové, aby se vakcína proti nemoci covid-19 dostala co nejrychleji k lidem a společnost se mohla vrátit k normálnímu životu.
Přerovský Zubr je tradičním výrobcem pěnivého moku na Moravě a společně s pivovary Holba a Litovel je součástí pivovarnické skupiny PMS. Je držitelem ocenění Klasa A, známky „České pivo“ a získal více než stovku ocenění na prestižních tuzemských i zahraničních degustačních soutěžích.
Zdroj: https://prerovsky.denik.cz/ | Autor: Petra Poláková-Uvírová | Foto: Pivovar Zubr