Velké pivovary zdražují balené pivo
Všechny velké tuzemské pivovarnické skupiny zdražují nebo se v dohledné době chystají zdražit některá svá piva, především vícestupňové pivo v lahvích a plechovkách. Děje se tak téměř každoročně, zvýšení cen je několikaprocentní a letos fakticky jen odráží rostoucí ceny vstupních surovin, energií a lidské práce. Letos však úpravy cen probíhají v období nové vlny pandemie nového koronaviru.
Přitom už první vlna silně poškodila dvě ze tří odvětví, která se produkcí a prodejem piva zabývají: pivovary a gastronomické provozy, především hospody a restaurace. V maloobchodě se naopak prodeje balených piv v porovnání s loňskem o něco zvýšily.
Na druhé straně loni i letos poměrně rychle rostly ceny téměř všeho, co je k výrobě piva zapotřebí, nejrychleji asi ceny energií, obalových materiálů a také mzdové náklady.
Tím, že pivovary zdražují dražší balená piva, což jsou hlavně ležáky, reagují také na jejich rostoucí oblibu a vyšší prodeje. První vlna pandemie a s ní spojená omezení provozu hospod a restaurací totiž „natvrdo“ ukázaly, že pivaři se svého moku nevzdali a ležáky nakupovali za mnohem nižší ceny v obchodní síti. Právě na tento sortiment proto pivovary logicky směřují nynější cenové úpravy.
Prazdroj zdražil pouze ležáky
Za letošní rok pivovarníci odhadují asi desetiprocentní nárůst prodejů v tzv. kanálu off-trade, což je prodej lahvového nebo plechovkového piva přímo zákazníkům. Masívní propad prodejů čepovaného piva z jarních měsíců se tím ale zřejmě nahradit nepodaří, pivovary tak v celkových prodejích i při zápočtu exportu skončí pod úrovní loňského roku.
Již v srpnu zdražení oznámil Plzeňský Prazdroj. Od včerejška zvýšil cenu některých piv v lahvích a plechovkách. Zvýšení cen v průměru o 3,6 procenta, tedy asi o 50 haléřů, se dotkne zejména ležáků a prémiových piv, jako jsou Pilsner Urquell, Radegast 12 a Gambrinus 12. Čepovaná piva v sudech a tancích ani desetistupňová piva značek Gambrinus či Radegast v lahvích a plechovkách největší tuzemský výrobce tentokrát nezdraží.
Dvojka na pivovarském trhu, Pivovary Staropramen, zvýší u balených piv od prosince cenu o tři až čtyři procenta podle typu piva. Informoval o tom generální ředitel pivovarů Zdeněk Havlena. „K tomuto kroku jsme přistoupili po důkladné analýze nákladů i situace na trhu a momentálně informujeme naše obchodní partnery,“ řekl ČTK Havlena. Kromě rostoucích cen obalů je podle něj důvodem i růst cen dalších materiálů, personálních a logistických nákladů.
Budějovický Budvar zdraží až od 1. ledna příštího roku, a to rovněž lahvové a plechovkové pivo v průměru o 3,7 až čtyři procenta. Víc zdraží ležáky, cena výčepního budějovického piva by se změnit neměla.
Ze sudových piv stoupne pouze cena Budvaru 33, což je loňská novinka, první budvarský „hořký“ ležák, u něhož po roce skončí zaváděcí sleva. Ostatní ceny sudového piva zůstanou stejné jako letos. K úpravám cen po zkušenostech z minulých let dříve či později přistoupí i další pivovary.
Majitelé hospod tonou v nejistotě
Zda a jak se zdražení ceny piva ze strany pivovarů promítne do konečných cen v obchodech, je dnes obtížné předvídat. Lze ale předpokládat, že řetězce i další prodejci je postupem času do svých cen zapracují.
Neméně složité je odhadovat, jak se budou vyvíjet ceny čepovaného piva v restauračních provozech. Na jedné misce vah je pokles poptávky a návštěvnosti, který už donutil například restaurace v centru Prahy pivo o něco zlevnit. Jiné zavedené restaurace ve větších městech fungují bez větších problémů a i výtoč je slušná. V odlišné situaci jsou potom venkovské hospody. Mnohé z nich už řeší spíše existenční problémy než otázky cen piva.
Pro majitele hospod je nejhorší nejistota, kdy se neví, zda stát nakonec provozy restaurací a hospod znovu zcela neuzavře. Opatření ze strany státu podle nich byla a doposud jsou málo předvídatelná, některá i těžko pochopitelná. Platí to i o nedávném zkrácení provozu do 22 hodin, což naštvalo hlavně tradiční štamgasty.
Zdroj: https://www.novinky.cz/ | Autor: Stanislav Ptáčník, Právo