Tým Barnabáš složený ze studentů vysokých škol přišel s inovativním prototypem pípy, který má mnoho předostí: je malý a skladný, zároveň velmi snadně umožňuje vyměnit jeden sud za druhý a je jednoduchý na obsluhu. „Jedná se o unikátní řešení, které nemá předlohu v současných výčepních systémech. Dodané výkresy a prototyp naznačují, že jde o jedinečný počin, díky kterému se čepované pivo dostane i k zákazníkům mimo klasické hospody nebo pivnice. Jeho vývoj bude sice náročnější, než návrhy dalších týmů, ale tak už to u převratných nápadů je. Cesta k jejich realizaci nebývá tou nejkratší. Prototyp s výkresy předáme specializovanému výrobci, abychom zjistili náročnost sériové výroby. S vítězným týmem ale chceme být v kontaktu i během této fáze,“ říká Roman Trzaskalik, marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje.
Členové týmu Barnabáš studují na ČVUT a VŠCHT a na vývoji výčepního zařízení pracovali ve svém volném čase. „Časově to bylo náročnější, hlavně v době před odevzdáváním výkresů a před prezentací prototypu. Navíc nám do toho zasáhlo zkouškové období. Kromě toho byla naše designérka během závěrečné fáze v Americe, řešili jsme tak design pípy přes oceán a pracovní schůzky měli ve tři, ve čtyři ráno našeho času,“ říká Viktor Hais z Barnabáše a dodává: „Brewrace pro nás byl obrovskou zkušeností, ověřili jsme si nejen naše možnosti, ale skvěle jsme si sedli jako tým a získali sebejistotu. Jsme fakt rádi, že jsme do toho šli.“
Speciální, půl roku trvající soutěž Brewrace vyhlásil Plzeňský Prazdroj v březnu letošního roku. Cílem bylo získat takové výčepní zařízení, které bude malé, jednoduché na obsluhu a zaručí perfektní kvalitu čepovaného piva. „Víme, že je mnoho různých provozoven, které by rády lidem nabídly skvěle ošetřené čepované pivo. Právě pro ně jsme se rozhodli najít řešení. Řekli jsme si, že netradiční zadání si žádá i neotřelou formu. Proto jsme zorganizovali náš první vlastní hackathon a celý průběh, výsledek a hlavně přístup týmů nám ukázal, že to byla správná cesta. Takže určitě nebyl poslední,“ říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Prazdroje.
Do soutěže Brewrace se přihlásilo celkem 44 týmů tvořených studenty technických univerzit, technickými nadšenci i milovníky piva. Jedenáct z nich postoupilo do květnového semifinále, ve kterém prezentovaly své návrhy na nový výčep. Odborná porota na základě předložených řešení vybrala tři nejlepší týmy, které postoupily do finále, ve kterém prezentovaly hotové nákresy i prototyp. Vítězný tým získal pivo zdarma na 10 let a jeho členové si navíc v plzeňském pivovaru uvaří vlastní várku piva spolu s emeritním vrchním sládkem Prazdroje Václavem Berkou. Jméno vítězného týmu pak bude také uvedeno na všech nových výčepech, které se podle jejich návrhu vyrobí.
Na cestě od prototypu k sériové výrobě je třeba dořešit ještě některé technické detaily. Podle odborníků z Prazdroje, kteří byli v porotě soutěže Brewrace, se nové výčepní zařízení může objevit v testovacím provozu na trhu v průběhu příštího roku.