Pivo do garáže nebo ke grilu. Češi víc kupují malé soudky
Do hospody chodí méně, ale o čepované pivo nechtějí přijít. Asi tak by se dal popsat trend, který už třetí rok po sobě pozorují tuzemské pivovary. Rostou prodeje piva v pětilitrových soudcích.
Za prvních osm měsíců letošního roku se produkce meziročně zvýšila skoro o desetinu. „Pokud se podíváme na jednotlivé měsíce, pak byl rekordní červenec, kdy výstav piva v minisoudcích vzrostl meziročně o 18 procent,“ potvrdila na dotaz Deníku výkonná ředitelka Svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.
V přepočtu na hektolitry jsou minisoudky stále jen necelým procentem tuzemské produkce, jejich růst pivovarníky překvapuje, byť prodeje trpí sezonností.
PŘEKVAPENÍ POD STROMEČKEM
„V průběhu roku se opakovaně zvyšuje obliba tohoto balení v létě a pak před Vánocemi, často se totiž stává dárkem,“ popisuje Jitka Němečková, mluvčí plzeňského Prazdroje. Naše největší pivovarnická skupina letos eviduje asi 13procentní nárůst prodeje soudků, dvě třetiny z toho připadají na značku Pilsner Urquell.
roducenti přitom se soudky pracují i marketingově. „Aktuálně provádíme online marketing vánočního designu soudků. Zatímco letos jsme se primárně zaměřovali na propagaci naší největší novinky – půllitrových plechovek, od příštího roku budou pětilitrové soudky opět plně v centru naší pozornosti,“ říká vedoucí obchodního oddělení Pivovaru Svijany Vratislav Žitka.
Do budoucna navíc nezůstane jen u grilovaček. Soudky už nyní do jisté míry suplují zkrachovalé venkovské putyky. „U konzumentů žijících na vesnicích ve větší míře než loni zvítězila chuť na čepované pivo, které si díky minisoudku mohou dopřát u někoho na zahradě či v garáži. A podle našich interních statistik se zdá, že tato skupina konzumentů je větší než loni,“ potvrzuje Martina Ferancová.
ÚSPĚŠNÝ ROK?
Zatímco loni celkový výstav tuzemských pivovarů klesl o 0,7 procenta na 20,3 milionu hektolitrů piva, letos jsou pivovarníci opatrní optimisté. Nebývale se totiž daří exportu, meziročně roste o 16 procent.
Doma však pokračuje hospodský útlum, pije se doma. Z hlediska obalu vede lahvové pivo (40 %), následuje sudové pivo (35 %), PET lahve (12 %), plechovky (9 %) a pivo v cisternách (4 %).
Zdroj: https://www.denik.cz/ | A Jan Klička